Radioannonsering

Er du klar til å prøve annonsering på radio?

- kontakt vår markedsavdeling på 51 66 27 00

 

Med en ledende markedsposisjon, stabilt gode lyttertall og ett godt forankret lokalt redaksjonelt produkt kan vi gjøre en god jobb for deg som annonsør. Vi har lange tradisjoner når det kommer til kommersiell radiodrift i regionen og en dyktig markedsavdeling som står klar til å hjelpe deg med dine markedsaktiviteter.

Radio som annonsekanal har flere styrker:

  • Radio er kjøpsutløsende
  • Radio treffer tett opp til kjøpsøyeblikket
  • Radio bygger frekvens
  • Radio er kostnadseffektivt
  • Radio er kampanjeforsterkende
  • Radio gir deg tilgang til en kjøpesterk målgruppe

 

Hva betyr alt det for deg?

Kjøpsutløsende: Radio er kjøpsutløsende, fordi annonsene treffer lytteren tett opp til kjøpsøyeblikket. Dette er verdifult for deg som annonsør fordi i motsetning til avis og TV som gjerne konsumeres på kveldstid, brukes radiomediet gjennom dagen, før innkjøp skal foretas. De fleste innkjøp gjøres på vei til og fra jobb, nettopp der mye av radiolyttingen finner sted.

Frekvens: En av radiomediets store styrker er at du kan treffe samme lytter flere ganger med samme budskap. Kampanjen din får lang levetid, du sikres at lytterene får med seg budskapet, og over tid setter du ett sterkere avtrykk hos forbrukeren.

Kostnadseffektivt: Radio har alltid hatt en lav CPT (cost per thousand), som betyr at kontaktprisen per lytter er lav, og du får muligheten til å kommunisere mer for de samme pengene enn du klarer gjennom TV og avis.

Kampanjeforsterkende: Radio står seg svært godt på egenhånd, men er også ypperlig egnet til å forsterke effekten av dine TV-, avis- og DM-kampanjer. Dersom din hovedkanal er avis får man uforholdsmessig mye igjen ved å kutte noe av investeringen fra toppen av budsjettet for avis og i samme kampanjeperiode plassere dette i radioannonser.

Radiolyttere er en kjøpesterk målgruppe. Demografien til radiolytterne viser mennesker som er aktive, kjøpesterke, moderne, liker å gjøre ting, gjerne bor i familieforhold med to inntekter, gjerne har små barn, som regel har to biler, osv. De kjøpesterke målgruppene blir stadig vanskeligere å nå gjennom tradisjonelle mediekanaler, spesielt avis, men du treffer dem ved hjelp av radio.

 

 

Jærradiogruppen har eierinteresser i radiostasjoner i hele Norge, og vi kan levere reklameplass både lokalt og nasjonalt. Vi kan differensiere hvor du vil bruke annonsene, og vi utformer selvfølgelig både annonser og kampanjer i tett dialog med annonsør eller mediebyrå.


Vi har lang erfaring med kommersiell radiodrift i Norge og har dyktige lokale markedsavdelinger som kjenner ditt marked og hjelper deg med å planlegge og avvikle dine annonsekampanjer. Ta gjerne kontakt med oss slik at vi i samarbeid kan sette sammen den optimale kampanjeplanen for deg som annonsør.

 

 

 

Radioreklame kan være enkelttilbud og kampanjer, profilering, stillingsannonser, sponsorater m.m.

Spottkampanjer
I samarbeid med annonsør finner vi frem til de løsningene som til enhver tid fungerer optimalt. Vi tilbyr annonsespotter på våre radiostasjoner lokalt, og i kombinasjon med våre andre stasjoner, også nasjonalt eller semi-nasjonalt.

Stillingsannonser.
Radio er effektivt når du er på jakt etter nye ansatte. Ved å annonsere på radio treffer du de som er i arbeid og ikke aktivt leter etter ny jobb, her skiller radio seg fra de fleste tradisjonelle kanaler der du er avhengig av at man aktivt leter opp din annonse.

Sponsorater.
Sponsing er ett godt alternativ til vanlige spottkampanjer for en del annonsører, enten alene eller i kombinasjon med vanlige spotter. Sponsorater kan være spons av vær, trafikk, sport eller andre faste programmer. Ta kontakt for en prat om hvilke sponsorater som er ledige og kan passe dine behov!

 

 

Her er syv grunner til hvorfor du bør inkludere radio når du annonserer:

1) Radio når frem

Radio treffer målgrupper effektivt fordi forskjellige stasjoner tiltrekker seg forskjellige lyttere. Radio tillater annonsører å snakke direkte (selektivt) til de grupper man er mest interessert i å treffe. Vi lager ett produkt for en moderne, kjøpesterk målgruppe fra 20-40 år.

I tillegg til dette treffer radioen bedre lokalt/regionalt og kan effektivt bygge merkevare i ønsket nedslagsfelt. Hos oss betaler du kun for den delen av regionen du ønsker å nå.

 

2) Radio treffer mennesker på relevant tid og sted

Størsteparten av radiolytterne gjør også andre ting mens de lytter til radio.
Dette betyr at annonsører kan nå lyttere på optimale tidspunkter:

- på vei til butikken, under frokosten, når man surfer på nett, på vei til skolen, før du går på byen fredag kveld osv. Og nå, ettersom radio kan høres på mobiler, internett og andre plattformer, blir det stadig flere "optimale" tidspunkt for deg å annonsere på.

Bransjeundersøkelser viser at annonser som er relevant for en lytters (andre) aktiviteter, altså det de holder på med, vil huskes med over 60% sannsynlighet.

 

3) Man velger ikke bort reklamen på radio

Undersøkelser viser at radio, - i tillegg til kino, har lavest terskel av reklameunngåelse.
Både på TV og i avis er det ett stort problem at folk velger bort reklamen, men lyttere bytter sjelden stasjon på radio og er mottagelige (tilgjengelig) for å lytte til beskjeder som er relevante, kreative, som vekker nysgjerrighet, er involverende etc.

 

4) Radio har stor tilleggseffekt til andre medier

Radioens tilleggseffekt (til) av andre medier er fremhevet i multimedia-undersøkelser. Radio har tydelig tilleggseffekt på TV, avis og utendørs reklame.

Effekten synes å ligge i det faktum at radio er et audio-medium, og kun det, og derfor stimulerer til andre deler av hjernen enn andre media.

 

5) Radio skaper større bevissthet for en merkevare

Radioreklamer gjentas ofte, og gjennomsnittslytteren tilbringer lang tid på lytting (gjennomsnittlig 14 timer pr. uke. Dette gir en følelse av "allestedsnærværelse" for en merkevare.

 

6) Radio skaper handling

Radio har alltid vært et sterkt "handlingsutløsende" medium.

Dette er stadig mer sant i en verden hvor forbrukerne har tilgang til merkevarer via internett. Undersøkelser viser at, uansett tid, en femtedel av internettsurfere lytter til radio samtidig, dermed er de bare et klikk unna interaksjon med deg som annonsør.
 

6) Radioen står nær deg som avsender

Lyttere bruker radio av følelsesmessige årsaker, for å holde tempoet oppe, for å ikke føle kjedsomhet i bilen, eller for å unngå følelsen av å være isolert og bundet opp i daglige rutiner. Dette får dem til å se på radioen som en venn, noe som er en verdifull sammenheng for en annonsør å opptre i. Reklame oppleves som en del av produktet, og på lokalradio kan du annonsere med svært tydelig lokal relevans.

Kilde: RAB, Lokalradioforbundet

 

 

Overbevist? Ta kontakt, så kommer vi mer enn gjerne innom for ett møte!

Kontakt vår markedsavdeling på 51 66 27 00.